BC
March 18, 2022
Læsetid: 3 min.

Ny opdatering til Business Central giver store automatiseringsmuligheder

Face of Per Damngaard
Linkedin Icon
Per D. Nielsen

Indledning

I den næste version af BusinessCentral (BC20), der frigives til april 2022, kan du igangsætte ”Power Automate” processer direkte inde fra Business Central (og dermed også fra DynamicsProperty). Hvorfor er det lige er supersmart, når virksomheden arbejder på at automatisere sine forretningsgange? Det kan du læse mere om i nedenstående blogindlæg.

 

D365 og Office 365, hvad er forskellen?

Rigtig mange virksomheder benytter Office 365 produkter som f.eks. Word, Excel, Outlook og SharePoint. Det er en samling applikationer som er beregnet til at køre som tjenester i skyen (SaaS), men som også er installeret lokalt den enkelte computer for at opnå den bedste og mest effektive brugeroplevelse.

D365 – eller rettere ”Dynamics 365” er en samling forretningsprogrammer ERP og CRM mv., der er beregnet til også at køre i skyen som tjenester. (”ERP” – Enterprise Resource Planning – eller i daglig tale blot ”Økonomistyringsprogrammet”, hvis der nu skal tales "dansk".)

Det interessante for virksomhederne, er at Microsoft har gjort det let at bygge automatiseringer mellem Dynamics 365 og Office 365, men hvilket værktøj bruger man så til det?

 

Automatisering af processer via Power Automate

 ”Power Automate” er værktøjet der binder processerne sammen. Dvs. når der sker noget i et program, kan der startes en proces op der lader noget ske i andre programmer.

Oprindeligt hed ”Power Automate” ”Microsoft Flow” og det varet nyt automatiseringsværktøj, der fungerede meget simpelt. Siden er værktøjet omdøbt til ”Power Automate”.

I dag er det et meget stærkt værktøj, der via ”no-code” eller begrænset kode kan igangsætte avancerede betingede automatiseringer mellem Office 365 og D365.

Har virksomheden IT-kyndige er redskaberne veldokumenterede og der ligger mange online kurser tilgængelige omkring emnet.

  

Processerne starter typisk i ejendomsadministrationen

 For en ejendomsadministration udvirkes der en mængde forretningsprocesser når der f.eks. indgås en lejekontrakt. En vicevært skal notificeres. Forsyningsvirksomheden skal have besked om den nye lejer. Der er rigtig mange eksempler på processer der skal startes op fra eksempelvis et ”lejerkort”.

Med den nye opdatering af Business Central, bliver det muligt at igangsætte processer direkte fra Business Central. Den nye facilitet er tilgængelig fra alle kartoteker. Benytter du eksempelvis sagsmodulet kan du også starte processen op, når der laves et nyt projekt.

 

Løbende opdateringer

 Ved at vælge en Business Central på Microsofts onlineplatform bliver du løbende opdateret, så har du en Business Central kørende i Microsofts rigtige sky kommer opdateringen til dig automatisk.

Bedre er, at opdateringen også vil være tilgængelig for dine tillægsløsninger som du har installeret via Microsoft AppSource.

 

En ny ”sejere” ERP-verden

 Nærværende opdatering er et rigtig godt eksempel på, hvorfor virksomheder med fordel kan flytte deres løsninger til den rigtige sky. Bemærk har du en Business Central kørende hos din Hosting Partner, bliver du ikkeautomatisk opdateret.

Det er heller ikke sikkert at kommunikationen foregår friktionsfrit, da sikkerhedsmodellerne ikke nødvendigvis er de samme.

 

Hvor kan jeg få mere at vide?

 Du er altid velkommen til at kontakte os hos Dynamics Property, men du kan læse mere detaljeret om BusinessCentral og Power Automate hos Microsoft, og hos Dynamics 365 Lab.

Kort om forfatteren

Per Damsgaard Nielsen: Partner and Consultant in Dynamics Property. MBA (University of Aarhus), Practical experience as CFO, property manager, consultant, team lead, product manager (project oriented production), project manager. Motto: "I would rather understand 80% of all the activities in the value chain than 800% of a single piece of activity in it!". Navision/NAV/BC since 1989.
Aarhus
Åbogade 15
DK-8200 Århus N.

CVR. 38 17 78 85
KONTAKT OS
Microsoft Partner